lördag 18 februari 2017

Helheten i naturen.

Här tänkte jag berätta lite om olika aktiviteter man kan göra ute i naturen. Det finns så mycket mer än "bara" fiske. Fiske och jakt. Även mer än jakt finns det. Man kan till exempel åka skidor som min gode vän gör, med siberian husky´s som släphundar i vårsolen! Det måste vara en underbar vårdag det! Man kan ju även åka skridskor på isarna, eller åka slalom uppe i bergen. Även vara ute med en skoter för att få sej en naturupplevelse. Snowboard? Eller fågelskådning som en annan kompis börjat med nyligen, Aktiviteterna är många. Nu tänkte jag bara berätta lite om lite annat än fiske, tja, det är mest fiskerelaterat ändå, men jag tänkte försöka belysa det härliga med att bara ta in vårsolen i största allmänhet.

Jag och och bröderna och farsan brukade ju pimpla. Men något dem inte var så intresserad vid den här tiden var att lägga krok med siklöja som bete efter stor öring. Såväl vintertid som på höstkanten. Jag och farsan satte oss i den gamla Volvon. Vårsolen lyste starkt på oss genom rutan där vi åkte efter en sladdrig vinterväg där snön drev med vinden. Vilken skön känsla! Alltid lika skön känsla att få komma ut i solen och naturen.

Väl framme vid parkeringsfickan, så tog vi på oss skidorna för att färdas en ganska bra bit i skogen. Nu hade vi ju turen att våra skidspår redan var fixade av oss, men innan dess så hade farsan ett helvete med att slå upp nya spår åt oss i skogens djupsnö med sina Tegnäs skidor. Vi färdades mellan tät granskog till öppnare passager precis som när vi brukar pimpla. Lite synd är ju när man lägger krok att man bara är en kort tur i skogen. Det har ju en stor tjusning att sitta ute på en is och pimpla, för då så finns det korv och en mysig eldstad. Bara luta sej tillbaka och njuta av solen och värmen som börjar komma med våren. Men nu var vi på andra äventyr.

Kompisens hund.

Vi hade lagt krokarna med siklöjor på ett sel för att få oss en stor vinteröring med lite tur. Vi vittjade en efter en, men ingenting. Ingenting förräns på den sista. Rätt så bra tyngd i fisken, pigg var han också. Det slutade med att vi fick upp en öring på en 8-9 hekto. En gång så fick vi också en lake, rätt så stor minns jag.

Vi brukade ju som sagt var också lägga mårdfällor. Där var jag med några gånger utan resultat. Men farsan har på senare år då han skidrat ut i skogen fått sej en mård lite då och då. Jag minns att det var ganska så svårt, alla detaljer för att mården inte skulle känna lukten av att en människa varit i närheten av dens fälla. Han hade en gång också fångat en mink. han hade hittat dens spår vid öppningen av en iskant där forsen låg. Så han såg dens spår upp i skogen. Han lade då lite fiskrens bit för bit så det ledde till fällan. Och visst, han lyckades fånga även den.

Min yngsta lillebror har på senare år börjat ägna sej åt att lägga ut mårdfällor. Och lyckats någon gång då och då på en vinter. Även ägnat sej åt rävjakt i stugan sin som lyckats.

Mårdjakt.

Ja, det finns mycket att göra i skog och mark. När vi lade ut en harrstjärt med dubbelkrok på höstarna så när vi kom till älven så såg vi att båda linorna pekade nedåt i älven. Vi kunde se två stora öringar stå och vagga i solljuset. Den ena på runt 3-4 kilo och den andra på kanske 5-6. Men farsan klantade sej, den ena stack in i en buske och var lönlös att få upp men den andra skulle han kunnat tagit hårdare! Bära eller brista liksom när den väl tar sats mot buskaget. Nåväl sånt är livet, vi fick iaf en mindre öring på 7-8 hekto som hade ätit en råtta senare på hösten.

Men just att pimpla var kul, lapa sol, må gott och bara vara. Ta in vårens nalkande. Det var underbart, inte för fiskets skull, men för att bara komma ut i naturen. Höra hur snön smälte och droppade från träden. Höra lite fågelsång och hur dagen grydde. Otrolig tjusning. Så vad ni än gör, vistas i skogen. på vilket sätt ni gör det spelar ingen roll, bara ni kommer ut. Så ni också får lapa sol och bara vara. Ett med naturen. Det är livet det.